Wednesday, April 7, 2010

semalu pohon semalu

salam..
setelah sekian waktu aku menyepi dari melontarkan idea..
hr ni baru datang idea utk aku mencoretkan di sini...
mungkin akan ada yang menyatakan yang tajuk ini ada persamaan dengan penulisan orang lain tapi aku tidak menafikan kerana mungkin tajuknya sama tapi yang aku pasti isinya berbeza..
kerana isinya adala cetusan abyad Al-I'tisodi sendiri..
semalu pohon semalu..kenapa tajuk ini muncul dibenak fikiranku?
aku sendiri pn tidak tahu..cetusan ini datang ketika aku sedang menaiki motosikalku dalam perjalanan pulang ku beberapa hr yg lalu...
mungkin juga aku terfikir yang aku sudah hampir menamatkan pengajianku..tapi dalam Islam menuntut ilmu itu tidak pernah berakhir..
malu si pohon semalu...
adakah aku seperti pohon itu...
aku begitu mengharap utk jadi begitu...malu si pohon semalu adalah malu yg aku rasa analogi yg hebat yg kita boleh ambil pengajarannya di situ dr kejadian alam yg dijadikan oleh Yg Maha Pencipta utk kita merenung dan mengambil pengajaran dari setiap kejadian yg wujud disekeliling kita..
kita lihat saja pohon semalu pabila kita sentuh dia akn menguncup. lihat lah betap indahnya ciptaan tuhan dalam mendidik hamba2nya yang berfikir.
mgkin ada dikalangan kita yg seperti pohon semalu ini tetapi jarang ditemui dan mgkin sukar tuk kita temui tapi tidak mustahil utk mendapatkn nya...
selalunya pohon semalu dikaitkan dengan wanita. kerana wanita dikatakn sebegitu kerana wanita yg seperti pohon semalu itu begitu menjaga diri mereka dari terusik.
terlintas jua difikiran bahawa wanita juga boleh dikaitkan dengan sekuntum mawar kerana secantik2 mawar itu tetapi masih ada halangan utk menggapainya,sama seperti pohon semalu yang ada duri..
duri disini dapat ditafsirkan sebagai pegangan yang teguh mereka terhadap agama. mereka begitu menjaga diri mereka dari sebarang sangka buruk.

akan disambung dipenulisan akan datang

No comments: