Friday, March 29, 2013

FILEM KITA WAJAH KITA....

 SERINGKALI menonton televisyen kita pasti akan dihidangkan dgn pelbagai rancangan sama ada yg berunsur pengajaran mahu pun yg berunsurkan hiburan semata..namun kita sering kali juga alpa dgn mesej yg cuba disampaikan disebalik rancang tersebut dek kelekaan kita melayan hati yg seronok atau yg sedih..

  Kerap juga dalam drama mahupun filem, kita dihidangkan dgn kepelbagaian budaya dan norma kehidupan masyarakat baik di kota mau pun di desa. Bagi masyarakat desa, sering digambarkan yg mereka ini berfikiran kolot dan sering mempercayai perkara KHURAFAT, adu domba & saling menyimpan perasaan hasad. Manakala masyarakat bandar pula sering digambarkan sebagai masyarakat kelas atasan & adakala golongan koprat.

  Tidak terlepas juga budaya dan norma anak muda remaja yg sering alpa dgn zaman remaja mereka, mereka asyik dgn keseronokan yg adakalanya melampaui batas & norma masyarakat timur. Golongan berusia pula sering digambarkan tidak memikirkan masa tua mereka.

  Kita juga kerap kali dihidangkan dgn gaya hidup yg agak KEBARATAN seperti budaya berkunjung ke kelab malam, PUB, minum arak sehingga mabuk dan sebagainya.

  Anak muda dari golongan miskin sering digambarkan sebagai golongan yg tiaada masa hadapan, golongan yg bermasalah yg sering terjebak dgn kehidupan gangsterism, penyalahgunaan dadah, masalah buli dan kaki pukul. Manakala anak muda dari golongan berada pula digambarkan sebagai golongan yg suka berfoya-foya, budaya bermewah-mewahan, rasuah, sering ke disko dan sebagainya. Mungkin pada realitinya ada kebenarannya tetapi bukan semuanya begitu..

  Ada juga filem & drama yg cuba utk menongkah arus tetapi seringkali ia terbabas & seterusnya hanyut dek keseronokan yg hadir dlm diri sendiri & akibat kelekaan mengejar "BOX OFFICE" sehingga apa yg cuba dibawa dlm jln cerita tersebut seakan tidak logik & tidak dpt diterima akal waras manusia. Adakala ia melampaui norma KETIMURAN yg penuh dgn adab sopan serta baik pekerti.

  Seringkali terngiang di telingaku & benak sedarku akan kata-kata seorang yg diHormati berkata "FILEM KITA WAJAH KITA", adakah itu wajah kita yg sebenarnya?

                                                                                             


                                                                                             Sekadar pandangan dari insan yg cetek ilmu..

No comments: