Tuesday, November 18, 2008

minyak oh minyak

kenapa minyak?????
berkuatkuasa semalam harga minyak telah "dikurangkan kenaikan" sebanyak 15 sen menjadikan harga minyak kini beharga rm2.00 seliter. kita bersyukur kerana harga minyak telah berjahya dikurang kan. harga minyak dunia telah turun sehingga $60 setong dan mungkin akan terus turun dari semasa ke semasa.
saya ama bersetuju jika harga barangan diturunkan dan ini akan mengurangkan bebanan rakyat yang berpendapata rendah.
dari satu aspek pula saya tidak bersetuju ini kerana harga mnyak telah diturunkan dan ada ura-ura harga tambang bas sebang dikaji untuk dinaikkan. dari sumber menyatakan kos perkhidmatan meningkat. bukan tidak bersyukur dengan pengurangan harga minyak ini tetapi saya tidak bersetuju jika harga tambang perkhidmatan bas dinaikkan ini kerana golongan yang sering menggunakan perkhidmatan ini adalah golongan yang berpendapatan rendah.
jika dikaji dan diteliti serta difikir secara logik adakah munasabah kenaikan harga tambang ini???

jika dilihat anggaran yang saya anggarkan ini mungkin tidak tepat tetapi mungkin kita dapat lihat bahawa kenaikan ini tidak munasabah.

anggaran harga tiket RM30
anggaran penumpang satu perjalanan bas express 40 orang
anggaran gaji pemandu sebulan RM2000
anggaran kos perkhidmatan 30%

RM30 x 40 org = RM 1200 satu perjalanan sehari

keuntungan syarikat 30% (RM360)
gaji pemandu dan kos perkhidmatan 30% (RM360)


adakah munasabah jika dilihat dari anggaran yang saya anggarkan ini.sedangkan harga minyak dunia sedang menurun.

No comments: