Tuesday, June 9, 2009

bahasa inggeris subjek wajib mendapat sijil???

beberapa hari lepas menteri pelajaran membuat kenyataan tentang ingin menjadikan bahasa ienggeris (BI) sebagai subjek wajib mendapat sijil bg SPM..

beliau meminta pandangan umum mengenai pandangan beliau tersebut...pelbagai pihak menyatakan pendirian masing2 mengenai isu ini...ramai yang menyokong begitu juga yang tidak bersetuju..yg bersetuju memberi syarat bagi melaksanakan dasar baru ini. ada yg memberi syarat supaya kita tingkatkan dahulu tahap pencapaian pelajar kita dalam bahasa ibunda...

sebelum apa2 dasar itu dilaksanakan adalah lebih baik ia dikaji dari segenap aspek terutama tahap kemampuan kita dalam melaksanakan dasar ini.pada pandangan saya sebagai seorang mahasiswa dasar ini ada baiknya tetapi masa bagi melaksanakan dasr ini belum sesuai buat masa ini kerana bukan semua pelajar kita belum mencapai tahap yg membolehkan kita melaksanakan dasar ini..tetapi jika dibuat secara berperingkat2 dimulakan dengan kajian yang teliti supaya ia tidak menjadi sebagai PPSMI yg menjadi perdebatan hebat masa kini.

pada masa kini memang benar bahasa inggeris adalah bahasa perantaraan tetapi adakah masayrakat diluar bandar menggunakan bahasa inggeris sebagai bahasa pertuturan??
jika BI menjadi bahasa perantaraan kemana bahasa ibunda akan kita letakkan. adakah kita akn pinggirkan bahasa yang satu ketika dulu menjadi "LInggua franka" bahasa perdagangan di zaman kegemilangan melaka??
adakah bahasa ibunda ini akan menjadi bahasa kedua??
ada pepatah menyatakan BAHASA JIWA bangsa. jika hilang bahasa ibunda maka kita akan kehilangan jiwa bangsa kita..

No comments: